Direktlänk till inlägg 11 juni 2008

Back - med ett mål i sikte!

Av oxhunger - 11 juni 2008 10:11

Hej alla ni som undrar vart jag tog vägen!

Jag försvann aldrig, däremot kände jag att jag ville förstå vad fan som försiggick i mitt huvud och kropp. Jag har ägnat massa tid åt att läsa artiklar och surfat på forum. Det verkar som om jag är på god väg att utveckla / ha utvecklat PCOS, vilket innebär bl.a problemhy, svårighet att tappa vikt (pga insulinresistens som lagrar in fett), konstant sötsug, utmattning, humörsvängningar, menstruationsproblem (oregelbunden, smärtsam, frånvarande, svår pms etc). Jag har alla dessa problem och har alltid haft svår pms, men nu är den extrem och täcker halva månaden! Jag vill inte börja äta p-piller (Diane är det som rekommenderas) eftersom jag har väldigt dåliga erfarenheter (viktuppgång och depression! inget man önskar sig mer av!) utan tänker försöka stävja mina symptom med motion och kost - de två mest kraftfulla vapnen!

Till att börja med måste man öka sin insulinkänslighet. Ju mer insulin som pumpas ut desto fetare blir man kort sagt, eftersom insulin kapslar in fett och därigenom sänker fettförbränningen. Man åtgärdar detta genom att äta väldigt lite kolhydrater (långsamma). Kolla upp Dr Dahlqvists blogg ni som är intresserade av en LCHF-diet. Denna rekommenderas av många forskare för kvinnor med PCOS. Man skall aldrig heller dricka kaffe i samband med måltid!! Detta höjer sockernivåerna och orsakar fettinlagring. Kaffe på tom mage innen motion däremot höjer fettförbränningen.



Nu siktar jag på att komma under 40-50 g kolhydrater om dagen till att börja med. För några år sedan åt jag runt 20 g kolisar om dagen och mådde UTMÄRKT. Då orkade jag även springa en halvmil om dagen, sov som en kung och hade väldigt bra humör och kände mig stabil. Så  jag vet att det funkar. För att få begrepp om hur mkt kolisar mat innehåller:

En skiva Wasa-knäcke - runt 5 gram.

Ett äpple - runt 20 g.

100 gram pasta - runt 70 gram.

1 hekto gelegodis - runt 82 gram! 


Grönt the har visat sig öka fettförbränningen något och har även andra fördelar (skyddar mot vissa sorters cancer bl.a) så jag häver i mig 5 koppar om dagen (med mint-smak, lite godare än vanligt!). Måste jag använda sötning så använder jag honung (lägre GI än socker och sänker blodsockernivåerna, visades i en Indisk studie) eller sötningsmedel (dock är detta INTE bra för oss som inte klarar att sluta äta sötsaker, men måste jag äta en kaka så använder jag hellre det än vanligt socker!)

 (Och ja, man måste ju aldrig äta en kaka!)


En promenad på morgonen ökar insulinkänsligheten i minst ett dygn - ovärderlig info! Nåt så enkelt som en promenad liksom! Däremot styrketräning eller hård aerobisk träning höjer tydligen sockernivåerna något. Medelhård träning är därför bäst!


Får jag världens sugar-crave äter jag massa frukt. Inte bra, men bättre än kakor, pasta och godis!


Med denna diet vet jag att jag kan nå min idealvikt (och för varje kilo man går ner ökar insulinkänsligheten vilket i sin tur ökar fettförbränningen!!)  och bekämpa hetsätningen. Hoppas ni som läser detta hakar på. Vi kan verkligen få en mkt bättre livskvalitet på detta sätt!


Nu: frukost.

Äggröra på 5 äggvitor och 2 äggulor, en skiva knäcke och 2 koppar grönt the.












 
 
Ingen bild

sandra

18 juni 2008 16:53

hoppas allt går bra för dig :d jag kämpar på.. varje dag är en kamp, idag än så länge har det gått toppen har hållt mig sysselsatt, det som är den stora grejjen för mig då fungerar det men så fort jag inte gör någonting så brukar det snabbt spåra..

 
Ingen bild

k

25 juni 2008 18:45

skriv please!!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av oxhunger - 19 april 2009 23:41

Numera bloggar jag här: pcoskanfaraathelvete.blogg.se    

Av oxhunger - 26 juni 2008 12:12

Kära vänner därute!   Idag fick jag svart på vitt: jag har pcos! Det förklarar hetsätningen (åtminstone hur den uppkom iochmed att man får extrema sötsug) de depressiva perioderna (abnormala hormonella nivåer) acnen (testosteronets fel!) och det känn...

Av oxhunger - 21 maj 2008 01:28

kära läsare - förlåt min frånvaro!   jag mår bra. det har gått upp och ner men mest upp! Med andra ord kampen fortgår.. nu har jag dessutom fått läkartid eftersom det tydligen är något vajsing med mina hormoner? Kanske har det där pcos eller vad det ...

Av oxhunger - 4 maj 2008 21:49

Sen jag skrev sist har allt gått jättebra. Inga kolhydratsfrossor. Ätit massor med grönsaker (ugnsbakade, stekta, kokta, råa..) och kyckling, tonfisk, räkor etc. Dock vet jag av erfarenhet att tredje dagen brukar vara värst av någon anledning. Imorgo...

Av oxhunger - 2 maj 2008 22:38

Ungefär 3 timmar efter att jag deklarerat att nu jävlar är det no sugar.. så föll jag rätt ner i min egen svarta grop! Jag vet ju att det blir värre innan mens.. och de jag bor med hade snällt nog införskaffat godis, choklad, kakor och chips såhär in...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards