Direktlänk till inlägg 30 april 2008

Social företeelse

Av oxhunger - 30 april 2008 17:23

hej alla..!


det glädjer mig att folk fortsätter läsa och använder kommentarsfältet för att få tipsa/ventilera/kommentera.


Jag kämpar på härborta! I förrgår föll jag dit, rejält. En HEL burk Nutella.. det ni.. en hel burk! Usch.. det är ju som att svälja klister, det är så oerhört fettigt och sockrigt.. snipp snapp slut sa det. Morgonen efter hade jag fortfarande sockerrus, så jag stack ut och sprang en halvtimme innan frukost, vilket fick mig att känna mig mer balanserad. Jag slår dock inte på mig själv för det som hände. Jag kör vidare och försöker nu undvika att äta ensam. för jag har märkt att jag har två olika ätstilar. En social, när jag äter med mina vänner eller partner. Då äter jag lagom! Visserligen inga sparv-portioner, men inget onormalt. Då njuter jag av maten, och är så upptagen av att prata och skratta att jag inte hinner fokusera för mkt på maten som är kvar i kastrullen eller sådant.

Den andra ätstilen är den Ensamma. Då är jag uttråkad eller stressad, och råkar vara ensam där det finns mat. Då säger det bara TJOFF. Alltså tänker jag försöka förstärka den sociala ätstilen och ge den ensamma väldigt lite plats. Rent praktiskt innebär det väl att undvika att vara ensam hemma när man är hungrig, undvika att laga middag själv etc. Förr eller senare ska jag fixa det utan problem, men någonstans måste man börja. Känner mig motiverad, och ett stort skäl är denna blogg! För er som fortfarande hetsäter skulle jag vilja säga: kasta ut all hetsätningsmat! skit i att den kostar pengar, den kostar även er hälsa, psykiskt välmående och viktökning. Sen fyller ni upp skåpen med sånt man får äta obegränsat av: alla grönsaker tex. Jag har även massor med olika sorts knäckebröd hemma då jag får riktigt sug efter kolhydrater. Mjukt bröd aktar jag mig som attan för, det kan jag inte ha hemma. Halva striden är vunnen om maten inte ens FINNS i köket. Sen kan det även vara en ide' att ta med sig kontanter på morgonen istället för kreditkort, och bara så det räcker till lunch, transport och så vidare. Det ska helt enkelt vara krångligt och jobbigt att hetsäta. Det bästa är dock om man kan hitta en ätförebild som man kan anförtro sig åt, och sedan äta sina måltider ihop med denne.


Kämpa på därute, varje minut har man möjligheten att komma till insikt och ta beslut. Livet kan alltid bli bättre, det är aldrig försent!


kram 

 
 
Ingen bild

Hets

30 april 2008 21:37

Lustigt - jag hade ett sånt otroligt sug efter Nutella häromdagen! Jag har ätit som fan fre,lör,sön. Måndag kunde jag stå emot, och nu har jag ätit tis, ons. Detta håller inte längre. Kilona ökar för varje gång jag faller dit. Kan jag bara stå emot första biten godis så klarar jag det. Äter jag godisbiten är det kört. Då vräker jag i mig det ena och det andra utan stopp. Sen sitter jag där med svullen mage och svettningar och mår piss. Nu har jag skrivit en lista på hur jag ska undvika att hetsäta. Som du skriver, det går absolut inte att vara ensam. Varje dag är en kamp! Imorgon ska jag INTE falla. Tack för du skriver!!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av oxhunger - 19 april 2009 23:41

Numera bloggar jag här: pcoskanfaraathelvete.blogg.se    

Av oxhunger - 26 juni 2008 12:12

Kära vänner därute!   Idag fick jag svart på vitt: jag har pcos! Det förklarar hetsätningen (åtminstone hur den uppkom iochmed att man får extrema sötsug) de depressiva perioderna (abnormala hormonella nivåer) acnen (testosteronets fel!) och det känn...

Av oxhunger - 11 juni 2008 10:11

Hej alla ni som undrar vart jag tog vägen! Jag försvann aldrig, däremot kände jag att jag ville förstå vad fan som försiggick i mitt huvud och kropp. Jag har ägnat massa tid åt att läsa artiklar och surfat på forum. Det verkar som om jag är på god vä...

Av oxhunger - 21 maj 2008 01:28

kära läsare - förlåt min frånvaro!   jag mår bra. det har gått upp och ner men mest upp! Med andra ord kampen fortgår.. nu har jag dessutom fått läkartid eftersom det tydligen är något vajsing med mina hormoner? Kanske har det där pcos eller vad det ...

Av oxhunger - 4 maj 2008 21:49

Sen jag skrev sist har allt gått jättebra. Inga kolhydratsfrossor. Ätit massor med grönsaker (ugnsbakade, stekta, kokta, råa..) och kyckling, tonfisk, räkor etc. Dock vet jag av erfarenhet att tredje dagen brukar vara värst av någon anledning. Imorgo...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11 12 13
14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards