Direktlänk till inlägg 12 april 2008

Rensa upp gårdagens oreda..

Av oxhunger - 12 april 2008 11:09

måste jag göra idag. För igår kväll tryckte jag i mig 6000 kalorier ungefär.. efter att ha varit jätteduktig i några dagar. Följaktligen vaknar jag idag och ser ut som en svullen bulldogg i ansiktet och känner mig konstig. Så nu börjar komenpensationsbeteendet. Det var någon som kommenterade att bulimi är det när man spyr upp sin mat. Men enligt diagnostiken är det även bulimi när man använder överdriven motion, diuretika och laxermedel efter hetsätningen, eftersom det är samma grej man försöker uppnå - att få ut maten ur kroppen. Tydligen gör man inte det alls om man har "bara" hetsätningsstörning. Så jag har väl bulimi då. Men jag använder inte alltid kompensationsbeteenden.. ibland bara skiter jag i det. Man är en skön mix helt enkelt..


jätteskönt kändes det att få några kommentarer. Den här skamliga åkomman är något jag inte skulle kunna ta upp in real life med någon, och att se att det finns människor som lider som mig gör det lite lättare att handskas, man känner sig lite mindre omänsklig.


Nu ska jag ta mig samman och ha en produktiv dag, för att få bort ångesten. Måste ut och springa. Sen ska jag satsa på att undvika kolhydrater helt idag, för jag vet att de triggar igång mina hetsätningsattacker. JAg vet exakt när det "gick fel" igår. Jag kom hem från jobbet och var så sjukt sugen. Och jag satte i mig massor, massor, massor med sötad gröt med socker. Sen gick det på räls därifrån. Hade jag gjort en stor omelett eller kyckling.. hade det troligen inte spårat ur. Detta vet jag bara av erfarenhet. Så idag måste jag hålla mig till proteinerna mina vänner.

Det vore bra om dietister och nutritionister kunde kolla in lite närmare vad exakt det är som gör att vi hetsätare ofta går loss på flingor, bröd, kakor. Jag har aldrig hetsätit till exempel.. lax. Kan det vara så enkelt att sockret i maten stimulerar vårt belöningssystem i hjärnan, vi får en dopaminkick och kan inte sluta, och blir beroende av de kickarna?


Nåväl. Idag är en ny dag. Jag försöker tänka på det. Nya chanser. Oroar mig för ikväll då jag kommer vara ensam i huset. Bådar inte gott.

Tänk på mig!


Tack.


ps) jag har ett evenemang som kommer upp inom väldigt snar framtid.. något som kommer finnas i media på ett eller annat sätt.. så nu måste vikten ner 3 kilo snabbt som attan. here we go again. denna charader alltså.

ds)


Om det är någon som läser och mår skit kom ihåg att du är inte ensam och vi kan nog hjälpa varandra!


Ny dag.. :)

 
 
Ingen bild

M

12 april 2008 11:38

Jag är precis som du. Samma skit, samma helvete. Lycka till, jag försöker med dig!

 
oxhunger

oxhunger

12 april 2008 11:54

M!Ska vi säga att vi klarar den här dagen? Ska vi försöka bestämma det ihop? Jag kommer blogga ikväll med.

http://oxhunger.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Frida

12 april 2008 14:58

Alltså gud vad skön att komma hit till din blogg och läsa om det som just beskymrat mig. Satt i bilen med min kille för någon timme sen och jag diskuterade med honom om huruvida jag tror att jag någonsin kommer att bli frisk eller inte. Jag kräks i snitt 1-2 ggr om dagen och har gjort det dem senaste 14 åren, och tror inte att det kommer ske så mycket ändring dem närmsta 14 åren heller (man måste ju typ väga 30 kg om man skall kunna få någon hjälp). Det är bara min kille som jag kan prata om detta med, jag smusslar inte eller försöker dölja det, mycket för att inte han moralpedikar eller tjatar (även om jag vet att han är orolig för mig). Mamma vet att jag typ har kräks någon gång och hon blir bara arg, pappa vet också men han säger ingenting (vet väl inte vad han ska säga). Alltså shit, jag har nog egentligen massor som jag skulle behöva få ur mig, eller kanske inte, egentligen så känns det bara så himla skönt att veta att det finns andra där ute som är som jag...

 
viktoria

viktoria

12 april 2008 21:16

Sänder en kämparkram. Är själv sjuk i ätstörningar och har varit på behandlingshem :) Jag har lärt mig så otroligt mycket, dock har jag en väldigt bra bit kvar att gå. bara att fråga om du vill veta nåt :) sköt om dig!

http://www.viktoriab.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av oxhunger - 19 april 2009 23:41

Numera bloggar jag här: pcoskanfaraathelvete.blogg.se    

Av oxhunger - 26 juni 2008 12:12

Kära vänner därute!   Idag fick jag svart på vitt: jag har pcos! Det förklarar hetsätningen (åtminstone hur den uppkom iochmed att man får extrema sötsug) de depressiva perioderna (abnormala hormonella nivåer) acnen (testosteronets fel!) och det känn...

Av oxhunger - 11 juni 2008 10:11

Hej alla ni som undrar vart jag tog vägen! Jag försvann aldrig, däremot kände jag att jag ville förstå vad fan som försiggick i mitt huvud och kropp. Jag har ägnat massa tid åt att läsa artiklar och surfat på forum. Det verkar som om jag är på god vä...

Av oxhunger - 21 maj 2008 01:28

kära läsare - förlåt min frånvaro!   jag mår bra. det har gått upp och ner men mest upp! Med andra ord kampen fortgår.. nu har jag dessutom fått läkartid eftersom det tydligen är något vajsing med mina hormoner? Kanske har det där pcos eller vad det ...

Av oxhunger - 4 maj 2008 21:49

Sen jag skrev sist har allt gått jättebra. Inga kolhydratsfrossor. Ätit massor med grönsaker (ugnsbakade, stekta, kokta, råa..) och kyckling, tonfisk, räkor etc. Dock vet jag av erfarenhet att tredje dagen brukar vara värst av någon anledning. Imorgo...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11 12 13
14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2008 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards